i

Dear community of the Chilean Journal of Nursing, we inform you that we continue to receive articles for publication this 2024,
with a continuous publication system on Nursing and Health Sciences topics;
and an average publication time of nine weeks from article submission to publication. (GUIDELINES FOR THE AUTOR)

 

Curriculum integration of research skills in nursing: analysis of a chilean private university

Authors

Abstract

Introduction: Universities, in addition to transferring knowledge, generate it; they must train students capable of learning autonomously to contribute to society. Of the scientific production of Latin America in the line of health, Chile produces less than 7% of the total. Therefore, scientific training will allow citizens to find solutions to contemporary problems. Objective: To analyze the development of investigative skills in the nursing career curriculum of a private university. Methodology: Evaluative intrinsic case study. Results: The 28 disciplinary subject programs analyzed have, in the first eight semesters of the degree, 216 taxes on investigative skills, taxes identified in learning outcomes, evaluation methodologies, classroom activities, workshops, and personal work. Of the total taxes, 72% are taxed in the 7th, and 8th semesters, the year the undergraduate thesis is designed and executed. Conclusions: The analyzed curriculum pays methodologically in its ten semesters, all investigative skills; however, there is no progressive and continuous development before the subject of research methodology taught in the seventh semester.

Keywords:

Research, Nursing Research, Curriculum, Education, Students Nursing

References

Piñero Martín M. L, Rondón Mora L. M., Piña de Valderrama E. La investigación como eje transversal en la formación docente: una propuesta metodológica en el marco de la transformación curricular de la UPEL. Laurus 2007;13(24):173-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111485009

León-González J, Socorro-Castro A, Cáceres-Mesa M, Pérez-Maya C. Producción científica en América Latina y el Caribe en el período 1996-2019. Revista Cubana de Medicina Militar 2020; 49(3):e0200573. http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/573

Carvajal Tapia A.E., Carvajal Rodríguez E. Producción científica en ciencias de la salud en los países de América Latina, 2006-2015: análisis a partir de SciELO. Rev. Interam. Bibliot 2019; 42(1):15-21. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n1a02

Consejo Internacional de Enfermeras. La definición de enfermería. Suiza: CIE; 2015. http://www.icn.ch/es/who-weare/icn-definition-of-nursing/

Norma General Administrativa Nº 19, “Gestión del Cuidado de Enfermería Para la Atención Cerrada”, Exenta Nº 1.127, del Ministerio de Salud. Santiago, 14 de diciembre de 2007, publicada el 25 de diciembre de 2007.

Chen Q, Sun M, Tang S, et al. Research capacity in nursing: a concept analysis based on a scoping review BMJ Open 2019;9:e032356. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-032356

Silva-Satlov I, Pérez R. Alfabetización científica para la salud global: una reflexión respecto a la formación en investigación. Interface - Comunicação, Saúde, Educaçãox 2019;23:e170444. https://doi.org/10.1590/Interface.170444

Martínez Rodríguez D, Márquez Delgado D.L. Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. TenPed 2015;24:347-60. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2110

Vieno K, Rogers KA, Campbell N. Broadening the definition of ‘research skills’ to enhance students’ competence across undergraduate and master’s programs. Education Sciences 2022;12(10):642. https://doi.org/10.3390/educsci12100642

Moreno Bayardo M. G. Potenciar la educación. un currículum transversal de formación para la investigación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 2005;3(1):520-540. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55130152

Fajardo Ramos E, Núñez Rodríguez ML, Henao Castaño ÁM. Percepción de Docentes de enfermería en torno a la Investigación Formativa. Cultura de los Cuidados 2022;26(63):128-137. https://doi.org/10.14198/cuid.2022.63.10

Machado Ramírez E, Montes de Oca Recio N. and Mena Campos A. El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Pedagogía Universitaria. 2008; 13(1).

McConkey RW, Kelly T, Dalton R, Rooney G, Healy M, Murphy L, et al. Developing a culture of nursing research through clinical‐academic partnership. International Journal of Urological Nursing. 2022;17(1):78–83. https://doi.org/10.1111/ijun.12339

Cardoso EO, Cerecedo MT. Valoración de las Competencias Investigativas de los Estudiantes de Posgrado en Administración. Form. Univ. 2019; 12(1):35-44. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100035

Bravo López G, Illescas Prieto S, Lara Diaz L. El desarrollo de las habilidades de investigación en los estudiantes universitarios. Una necesidad para la formación de investigadores. 2016;10:23-32. https://www.revistadecooperacion.com/numero10/010-03.pdf

Serrano GP. Investigación Cualitativa: Retos E interrogantes. Madrid: La Muralla; 2016.

Segrott J., McIvor M., Green B. Challenges and strategies in developing nursing research capacity: a review of the literature. Int J Nurs Stud 2006;43(5):637-51. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2005.07.011

García Nancy M., Paca Natali K., Arista Sara M., Valdez Brisvani B., Gómez Indira I. Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Rev. investig. Altoandin 2018;20(1):125-136. http://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.336

Miranda-Limachi KE, Rodríguez-Núñez Y, Cajachagua-Castro M. Proceso de Atención de Enfermería como instrumento del cuidado, significado para estudiantes de último curso. Enferm. univ 2019;16(4):374-389. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.623

Rebolledo-Rebolledo R. La investigación en la formación inicial docente de profesores de Historia y Geografía: Galimatías de fines desde los documentos curriculares. Revista de estudios y experiencias en educación. 2020;19(40):111-128. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940rebolledo6

Sánchez O.L., Melián R.H., Quiroz E.M., et al. Habilidades investigativas en estudiantes de 2do año de Licenciatura en Enfermería: ocasión para su desarrollo. EduMeCentro 2018;10(1):55-72. https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2018/ed181d.pdf

Rojas Salazar AO, Castro Llaja L, Siccha Macassi AL, Ortega Rojas Y. Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de enfermería: nuevos retos en el contexto formativo. Investigación Valdizana 2019;13(2):107-12. https://doi.org/10.33554/riv.13.2.236

Abreu Alvarez Y, Blanco Fleites Y, Blanco Barbeito N, Rodríguez Pérez C, Rojas Zerquera C, Sotolongo Madrazo A. Habilidades investigativas desde la educación en el trabajo en la asignatura enfermería de urgencia. XIX Congreso de la Sociedad Cubana de Enfermería 2022. 2022. https://congresosenfermeriacubana.sld.cu/index.php/enfermeria22/2022/paper/viewFile/418/181

Morales Hn, Rodríguez del Sol R, Domínguez León F, Pérez Rodríguez I, Cárdenas González O, Cabrera Domínguez M. Teaching tasks to develop research skills from the subject Research Methodology. EDUMECENTRO 2020;12(1):131-150. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100131&lng=es

Blanco Balbeito N., Herrera Santana D., Machado Rodríguez R., Castro Pérez G. Curso electivo de Metodología de la Investigación para el desarrollo de habilidades investigativas en Medicina. EDUMECENTRO. 2017; 9(1). http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/802/html_198

Castro Pérez M, Díaz Rojas PA, Muñoz Couto AL, Rodríguez Rodríguez M, Escalona Gutiérrez L, Rodríguez Ricardo M. La competencia investigativa del Licenciado en Imagenología: reto contemporáneo en el sector de la salud. EDUMECENTRO. 2017;9(1). http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/778/html_194