i

Dear community of the Chilean Journal of Nursing, we inform you that we continue to receive articles for publication this 2024,
with a continuous publication system on Nursing and Health Sciences topics;
and an average publication time of nine weeks from article submission to publication. (GUIDELINES FOR THE AUTOR)

 

Relationship between academic stress and anxiety in Mexican university students

Authors

Abstract

Introduction: According to the World Health Organization, academic stress and anxiety are significant public health concerns. University students face numerous stressors and challenges within educational settings, besides potential external factors. This situation can make academic stress-induced anxiety progress into a chronic condition, negatively impacting physical and mental health and increasing the prevalence and risk of anxiety disorders. Objective: To determine the relationship between academic stress and anxiety in Mexican university students. Methodology: This quantitative, correlational, cross-sectional study employed convenience sampling. A total of 102 students from three faculties in Saltillo, Coahuila, Mexico, were surveyed. The instruments used included the Systemic-Cognitivist Inventory of Academic Stress, with a Cronbach’s alpha of 0.940, and the Beck Anxiety Inventory, with a Cronbach’s alpha of 0.929. Data analysis was conducted using SPSS version 23, employing descriptive and inferential statistics. Results: The sample comprised 102 students, primarily women aged 18 to 23, with an average age of 21. A significant relationship was identified between academic stress and anxiety (p = 0.001, R = 0.591). Conclusion: This analysis highlights how academic stress serves as a triggering or exacerbating factor for anxiety. The findings underscore the importance of implementing prevention and psychological support strategies and developing effective interventions to promote the mental health of students.

Keywords:

Psychological Stress, Anxiety, Mental health, Mental Health, Students, Nursing

References

Berrío García N, Mazo Zea R. Estrés Académico. Rev. Psicol. Univ. 2011;3(2):65-82.

Alfonso Águila B, Calcines Castillo M, Monteagudo de la Guardia R, Nieves Achon Z. Estrés académico. Rev EDUMECENTRO 2015;7(2):163-17

Silva-Ramos M, López-Cocotle J, Meza-Zamora M. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia 2020;28(79):75-83.

Pinargote Macías E, Caicedo Guale L. La ansiedad y su relación en el rendimiento académico de los estudiantes de la carrera de Psicología de la Universidad Técnica de Manabí. Espirales multidisciplinaira de investigación científica 2029;28(3):1-18.

Cabeza Palacios A, Llumiquinga Guerrero J, Vaca García M, Capote Lavandero G. Niveles de ansiedad entre estudiantes que inician y culminan la carrera en actividad física. Rev Cubana Invest Bioméd 2018;37(2):54-62.

Toribio-Ferrer C, Franco-Bárcenas S. Estrés Académico: El Enemigo Silencioso del Estudiante. Rev. Salud y Administración. 2016;3(200):11–18.

Naciones Unidas. Informe de los objetivos de desarroloo sostenible. Primera ed. New York, USA: United Nations; 2023. 80 p.

Müggenburg Rodríguez MC, Pérez Cabrera MI. Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Enfermería Universitaria 2007;4(1):35-38.

Barraza Macías A. Inventario SISCO SV-21 Inventario sistémico Cognoscitivista para el estudio del estrés académico. Segunda Versión de 21 ítems. Primera Edición, México: Ecorfan; 2018. 68 p.

Morales Ángeles, M. Sintomatología de anorexia nerviosa, autoestima, ansiedad y depresión en estudiantes universitarios [Tesis de Licenciatura]. México: Universidad Autónoma del Estado de México; 2016

Clemente Arias Z. Estrés Académico y Ansiedad en Estudiantes de Licenciatura en Enfermería [Tesis de Licenciatura]. México. Universidad Autónoma de Puebla; 2021.

Barrera Hernández L, Sotelo Castillo M, Barrera Hernández R, Aceves Sánchez J. Bienestar psicológico, entendimiento académico en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología 2019;1(2):244-251.

Acasiete Hernández B, Marcatoma Llallire K. Relación entre la ansiedad y el estrés académico en estudiantes del quinto ciclo académico de la Facultad de Administración en una Universidad de Lima 2021 [Tesis de Licenciatura]. Peru. Universidad Autónoma de Ica; 2021.

Perrotta D, Kloster G. Estrés académico en estudiantes universitarios de la ciudad de Paraná. [Tesis de licenciatura] Argentina. Universidad Católica Argentina; 2019.

Leiva Nina M, Indacochea Cáceda S, Cano L, Medina Chinchon M. Asociación entre ansiedad y depresión en estudiantes de Medicina de la Universidad Ricardo Palma durante el año 2021. Rev. Fac. Med. Hum. 2022;22(4):735-742. https://doi.org/10.25176/RFMH.v22i4.4842

Toribio Torres G, Torres Méndez R. Estrés académico y ansiedad en estudiantes de psicología en una universidad privada de Perú Lima 2022. [Tesis de Licenciatura]. Perú. Universidad Privada del Norte; 2023.

Argudo J. Expressive Writing to Relieve Academic Stress at University Level. Profile: Issues Teach. Prof. Dev 2021;23(2):17-33. https://doi.org/10.15446/profile.v23n2.90448

Celis J, Bustamante M, Cabrera D, Cabrera M, Alarcón W, Monge E. Ansiedad y Estrés Académico en Estudiantes de Medicina Humana del Primer y Sexto Año. Anales de la Facultad de Medicina 2001;62(1):25-30.

Jones P, Park S, Lefevor T. Contemporary College Student Anxiety: The Role of Academic Distress, Financial Stress, and Support. Journal of College Counseling 2018;21(3):252–264. https://doi.org/10.1002/jocc.12107